Blogger Layouts

Sunday, 17 April 2011

Sekadar imbas kembali satu memori...

Assalamualaikum semua keluarga Baksis...apa khabar anda semua...moga berada dalam keadaan sihat..pejam celik pejam celik, yang ambil short sem, tinggal beberapa minggu saja lagi kan pengajian anda akan tamat...sekejap saja kan? dan celik pejam, celik pejam..kira satu bulan dah Baktisiswa 2011 melabuhkan tirai namun hubungan yang terbina masih lagi erat malahan akan bertmbah erat sampai akhir hayat nnti..aminn

Bergerak dari satu destinasi yang sama UIA Pj, 27 Februari 2011 menjadi saksi..2 buah bus membawa seramai 78 orang pelajar yang memahat misi di dalam hati hanyalah satu..BAKTISISWA...sungguhpun pertemuan dua benua antara UIA PJ dan UIA NILAI menimbulkan rasa kekok antara peserta- peserta, namun itu hanyalah semntara kerana di dalam rumah 2 tingkat itulah menjadi pengikat hati, di rumah teres 2 bilik itulah terbina satu janji, di rumah kedai itulah, tercipta satu memori..Induction! titik tolak bermula segalanya.Langkah peserta baktisiswa menuju destinasi. Pelbagai aksi, ragam, celoteh yang andai kata dapat di putar semula. satu nikmat yang tidak terkata. Usikan, ketawa dan tidak kurang juga mengalir air mata kerna dugaan yang datang di awal-awal lagi program ini. Masih segar di kotak fikiran.. yang asalnya membalut hamper kerja untuk biro special task namun atas rasa ingin bekerjasama, semua menghulur tangan..hari yang dinantikan telah tiba. ..2 Mac 2011..hari pertama Baktisiswa di Kg Bagan Tiang..ada senyum yang terbit di antara mereka kerana gembira hati bukan kepalang..namun tarikh itu juga mengjutkan aku dari lena. satu berita yang menyentap jiwa. " Ada berita dri guru besar di mana PPD batalkan semua aktiviti bersama pelajar2  bang" kata Huzaifah padaku. Allahuakbar..Ya Tuhan, saat itu Yang Maha Penyayang sahaja tahu perasaan aku..."barang dah beli, mesyuarat dah buat, kertas dah dipotostat, makanan dah ditempah..aahhh" jiwa ku kacau. Namun atas pertolongan beberapa orang yang menjadi sayapku, kami terus terbang ke pejabat PPD demi memohon setulus hati. Benarkanlah kami jalnkan aktiviti ini. Namun satu kata membuat 78 hati amat terasa. TIDAK!...dugaan...Walau bagaimanapun, perasmian pembukaan tetap berjalan dengan meriah..Kalau dihitung boleyh dikatakan hampir semua orang kampung yang terlibat menghadirkan diri demi menyambut kami. Saat itu terlihat orang kampung bergotong royong memasak mee hoon dan Surau haji bagan tiang yang terletak di tengah2 bendang itu menjadi penyatuan antara kami. Usai ucapan wakil UIA dan orang kampung, sesi penyerahan anak angkat dijalankan..Saat inilah rasa berdebar2 di antara semua peserta.."siapa eyh fmly angkat kita" kata mereka..Akhirnya bertemulah ayah dan mak bersama anak- anaknya..Walaupun tidak pernah kenal, namun di awal lagi sudah nampak seperti satu keluarga yang bahagia mungkin keterujaan peserta- peserta dan kegembiraan keluarga2 angkat...sampaikan ada yang terlupa untuk mengemas semula surau selepas itu..Tidak mengapalah..dimaafkan..kahkahakahakh
Program pertama adalah di Kg Raja Bashah..program yang terpaksa diawalkan gara-gara aktiviti bersama pelajar sekolah rendah dibatalkan..Bergerak dengan memakai Baju keramat yang berwarna hijau, ada pihak yang memandang serong dengan kita semua..namun..berbekalkan niat yang satu, ingin menyelami mereka yang tidak berkemampuan dan hidup dalam serba kedaifan,,78 peserta melangkah..membawa barang2 yang akan disumbangkan pada mereka yang memerlukan. Saat menjejakkan kaki di kawasan KG Raja Bashah, hanya Allah saja yang tahu, kami semua berasa sangat kasihan melihat mereka yang tinggal di sana. Penuh dugaan. Keadaan rumah yang hanya menunggu masa menyembah bumi. Tahap kebersihan atau keadaan persekitaran yang pasti mengundang bahaya penyakit kerana sistem kumbahan yang LANGSUNG tiada..Ya Tuhan, tabah benar mereka mengharungi dugaan ini. Andai kami di tempat mereka...........
Kita semua dibahagikan mengikut kumpulan. Alhamdulillah, semua berjalan lancar. Saat melihat kanak- kanak tersenyum  menerima gula- gula dri kami, terlintas di fikiran, jiwa budak kecil ini sungguh tabah menghadapi kesusahan yang besar ini....Setelah selesai kita menyampaikan sumbangan, kalian masih ingtkan kita sempat menghabiskan masa besama kanak2 di sana. Tawa mereka, kegembiraan mereka cukup membuatkan kita semua hilang kepenatan dan kepanasan dek kerna sianaran mentari menerjah bumi Kg Raja Bashah kala itu..Sungguh, mereka semua gembira. Dan di situlah terpahat satu kenangan terindah..

hari seterusnya menyaksikan 78 peserta sekali lagi berganding bahu berpaksikan semangat yang jitu. Aktiviti bersama kanak-kanak di sekitar kampung. TETAP...walaupun kami tidak dapat salurkan ilmu yang kami ada di sekolah..kami tekad menjalankannya di Surau Haji Bagan Tiang..sebab misi utama Baktisiswa kali ini adalah kami semua akan menyampaikan ilmu yang kami ada pada adik2 di sini..Yakin pada pertolongan Allah swt..sambutan di luar jangkaan..adik2 kami datang tanpa diduga..sampaikan ketika solat melimpahi luar surau..SubhanAllah..saat itu, hnya Allah sahaja tahu bertapa gembiranya kita semuua kan? dan yang pasti setiap aktiviti dijalankan,makin bertambah erat hubungan antara kami..malahan ada juga cinta dan kasih sayang berputik antara uda dan dara...WAAHH benarkah??? Melodi ada jawapannya..ZASS..hehehe

Sukan sekampung menjadi aktiviti pada hari sabtu dan ternyata memang sangat mendapat sambutan..Setiap isi rumah datang memberi sokongan..pertandingan mewarna..pertandingan membuat sanwich, anyam ketupat, tarik tali,bola sepak dalam bendang, fear factor, sukaneka untuk adik2 dan yang terharunya kalian masih ingt walaupun hujanl lebat ketika itu namun adik2 dan pnduduk kampung masih setia dengan kita. Sungguh besar pengorbanan mereka...*besar juga pengorbanan dak2 laki yang make over aku smapi jadi GOKU SALAH LANDING PLANET..bertuahhh korggg

Dalam pada kegembiraan itu, sekali lagi berita menggemparkan bahwa semua aktiviti yang melibatkan ceramah HARUS dibatalkan..okeyhh fahamm dahh hehe..namun atas dasar kasih sayang org kmpung pada kita semua, rupanyan abg2 kampung sana tlah merancang untuk buat BBQ untuk kita semua..saya pasti malam itu pelbagai memori masih segar di ingatan kalian..ada yang menyanyi smbil memetik gitar ada yang menegtuk gendang syahmi tue yang saya dengar kadang2 ada melodinya kadang2 mcm bunyi gendang cina mati pun ada..ahhh lantaklah..hahahahahah ada yang sedap2 bakar, kene sambar dengan org yang kuat makan,,aduiohhhhh

Esoknya hari ahad adalah hari terkhir kami melakukan program di mana kami bergotong royong kawasan kubur dan surau kerna tiba malamnya pula Majlis Pentupan..Rahmat Tuhan menjadi peneman majlis kami malam itu..Hujan yang turun malam itu membuat hati kami sayu dan seakaan- akan tahu hati sudh mula terasa saat perpisahan yang akan kami berhadapan esoknya..Sungguh terharu..kalian masih ingt, org kmpung ramai yang datang memberi sokongan pada kita dan kalian masih ingt pada kakak yang tidurkan anaknya di dalam surau semasa kita mahu bermesyuarat yang kalau tak silap saya beliau merupakan kakak kepada keluarga angkat Umar dan Ashraf Fauzi..saya ada bertnya padanya " kak adik dah tidor, akak bawak adik baliklah kasihan dia dan akak.Nanti saya mintak budak saya hantarkan" namun jawapan akak itu menyentuh hatiku " eyh tak per dik, akak memang nak tunggu smpai habis, akak gmbira tengok korang ramai2, lepas nie takut dah xdapat jumpa pulak smpai bila2" kata akak tu...aku terdiam seketika..
Malam itu kita semua dihiburkan dengn persembahan sesama kita..ada yang lawak smpi pecah kepala..ada yang cuba menjadi maher zain juga dan ada juga yg dilihat lakonannya seakan-akan kak limah juga...sabar aje lahh..namun persembahan dari adik2 kampung ketikan itu membuatkan hati kita semua duka seketika..Pertemuan kita di suatu hari...ya ada pertemuan,ada perpisahan...dan akhirnya yang mengikat kuat antara kita dapat disaksikan juga dalam lagu Kurik Kundi nyanyian kita semua.. Sungguh satu kegembiraan yang sangt sukar dillupakan...Yang Kurik itu Kundi, yang merah saga, baik budi indah lah bahasa ooo pantun lama tinggi kiasannya.....

dan hari terakhir  kita, Ban Pecah menjadi tempat terpatri antara hati- hati kita..berkelah di jeti hasil perkongsian beberapa keluarga..sungguh gembira kita bukan kala itu, makan2 smbil menikmati pemandangan indah lautan ciptaan Tuhan...dan menjadi saksi ikatan dan hubungan yang pasti berkekalan...Ketawa dan usikan sesama kita menjadi hidangan kala itu. Sungguh gembira bukan kepalang...dan hari yang tidak dinantikan tiba..saat itu..masa itu..hari itu....detik itu...Perpisahan...awan berarak mendung yang bukan tanda hujan namun hujan air mata yang akan mengalir di antara kalian...Ikatan yang terbina antara kita dan keluarga angkat yang hanya seminggu namun persis ianya sudah setahun kerna dua2 susah untuk melepaskan...bus sudah menunggu..ada yang berpelukan dilinangi air mata..ada yang bersalam dan berjanji akan bertemu semula...

Sampaikan salam buat semua
Salam terakhir salam teristimewa
Kepada insan yang kusayang
Pada ayah dan mak yang ku kan kenang
Pemergian ku ini tak dirancang

Usah bertanya mengapa daku
Mengucap salam terakhir kepada mu
Kerna waktu berputaran
Bimbang tak berkesempatan
Melahirkan kerinduan terhadapmu

Demi sebuah kenyataan
Yang amat menyakitkan
Aku yang tidak berdaya
Hanya berserah padaNya

Salam akhir
Salam yang teristimewa
BersamaNya ku memohon keampunan
MelaluiNya ku sampaikan kerinduan
Kepadamu

Bas berlalu pergi meninggalkan insan yang kita sayangi..namun tersemat satu di dalam hati..satu hari akan kita jumpa pasti...Sungguh indah hubungan yang tercipta ini kalian..sungguh indah kenangan yang kita lakarkan ini kalian..sungguh indah...dan kepada kawan2 yang tidak berkesempatan untuk menyertai perjumpaan semula/Baksis 2 nnti jgn sedih kerna yang pergi akan membawa salam perkhabaran,,salam kerinduan untuk disampaikan..yang penting hubungan antara kita tetap teguh dan utuh selamanya sebagai sebuah keluarga Baktsiswa yang kekal selamanya..
Ini sekadar titipan buat semua teman..Ini hanya tanda ingatan kasih sayang dan kerinduan pada kalian...
dan ....
Ini hanya SEKADAR IMBAS KEMBALI SATU MEMORI....


HASH

Hasil nukilan ikhlas dari sekeping hati seorang insan bernama...

Muhamad  Aimaduddin Aiman.....

  

2 comments:

umarmukhtar said...

suka post ni... especially part goku tu... =P

rindu kg bagan tiang... rindu mak, abg mad, kak dee, kak bee, alesya ngn alia... rindu bendang, surau hj as-shaari, org kampung... teringin sgt nk p baksis 2... wuwuwu... ='(

atiey_ika said...

xde butang like ea? ;)